A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó kutatóintézet, a HUMDA Lab csapata kivívta a lehetőséget, hogy részt vegyen az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) önvezető formulaautós verseny küzdelmében, amelyen világszinten is elismert egyetemek és kutatóközpontok csapatai indulnak. Jelen írásunkban a versenyhez vezető utat mutatjuk be, a következő részben pedig az eredményekről és a tanulságokról számolunk be.
Az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) viadalon olyan önvezető formulaautók csapnak össze, amelyek képesek érzékelni a környezetüket és emberi közreműködés nélkül versenyeznek a pályán. Az A2RL a mesterséges intelligencia (AI), az autonómia és az extrém sportok integrálásával a jövő mobilitásának határait feszegeti. Az esemény a világ egyik legnagyobb autonóm versenysorozata lehet.
A verseny az Egyesült Arab Emírségek legendás Abu Dhabi Yas Marina Circuit F1 pályán Super Formula autókkal zajlik majd 2024. április 27-én.
Két hónapos munka a verseny előtt
A HUMDA Lab csapata március elején érkezett meg Abu Dhabiba, hogy elkezdhesse a felkészülést az A2RL versenyre. Az első fázisban a müncheni műszaki egyetem csapatával, a TUM Motorsport Teammel közösen, elsőként teljesítettük a shakedown-t, azaz a beüzemelő tesztet. Szintén jelenetős mérföldkőnek számított az első sikeres kör teljesítése a Yas Marina versenypályán. A munka ezen szakaszában még minden eredményt és adatot megosztottak egymás közt a csapatok.
Április elején kezdődött az éles felkészülés, ekkor már saját autóval és szoftverrel dolgoztunk. Számos műszaki problémába ütköztünk a felkészülés során, de a csapat a szervezőség által kijelölt versenyszerelő gárdával együttműködve megoldotta a problémákat.
Különleges önvezető versenyautót használhattunk
A résztvevők mindegyike exkluzív hozzáférést kapott egy, a tavalyi évben bemutatott Dallara Super Formula SF23 versenyautóhoz, amelyet kifejezetten az A2RL számára szereltek fel olyan szenzorokkal, számítógépekkel és aktuátorokkal, hogy képes legyen önvezető módon versenyezni.
Az autó fenntartható bio-kompozit anyagokból készült, a súlya 690 kg, és 300 km/órás maximális sebességével jelenleg a Formula-1 autói után a világ leggyorsabb „open-wheel” versenyautója. Minden résztvevő autója mechanikusan és hardveresen megegyezik, így a csapatok feladata, hogy szoftveres algoritmusaikat adaptálják erre a modern járműre és összemérjék tudásukat a többiekkel.
A legjobbak ellen mérkőzünk meg önvezető technológiánkkal
Büszkék vagyunk rá, hogy a világ olyan elitklubjába kerülhettünk be, amelyben a legrangosabb kutatóegyetemek és kutatóintézetek mérkőznek meg egymással. A HUMDA Lab számára kijelölt és kiemelt feladat az önvezető algoritmusok kutatása, melyhez az A2RL-ben való részvétel kiváló motiváció.
A HUMDA Lab kompetencia tekintetében lefedi mind a szoftverfejlesztés és gépi tanulás, mind a járműdinamika és motorsport területeit. Ezeket olyan referenciaprojektekben volt lehetőségünk eddig próbára tenni, mint az önvezető F1Tenth versenyek, vagy az Indy Autonomous Challenge szimulációs versenysorozata. A következő lépcsőfok az A2RL.
A felkészülés nyolc hete alatt nem ritka, hogy a csapat kora reggeltől késő estig a pályán van és folyamatosan dolgozik az autón és a szoftveren, hogy minden készen álljon az április 27-i versenyre. Hatalmas izgalommal várjuk mit hoz a viadal és legfőbb célunk, hogy újonc csapatként is megálljuk a helyünket, a lehető legtöbb adatot, tapasztalatot és rutint szerezzük meg ebben a környezetben
A 2024-es A2RL verseny résztvevői:
Nemzetközi egyetemek és kutatóintézetek nyolc elit csapata versenyezhet az autonóm autók versenyében a 2,25 millió dolláros összdíjazásért.
A résztvevők listája:
– Fly Eagle – Beijing Technologiai Intézet és Khalifa Egyetem (Kína és Egyesült Arab Emírségek)
– Code19 Racing (Egyesült Államok)
– Constructor Egyetem (Németország)
– Széchenyi Egyetemi Csoport – HUMDA Lab (Magyarország)
– Kinetiz – Nanyang Technológiai Egyetem (Szingapúr)
– Polimove Autonomous Racing – Politecnico di Milano (Olaszország)
– TUM Motorsport Team – Müncheni Műszaki Egyetem (Németország)
– Unimore – Modenai és Reggio Emíliai Egyetem (Olaszország).
Olvasd el a versenyen elért eredményeinket bemutató sajtóközleményünket is.