távolról irányított versenyautó szimulátor humda lab

Szimulátorból távolról irányított versenyautó száguldott a ZalaZone tesztpályán

Lezárult a HUMDA Lab Remote Driving Pilot projektje, mely az önvezető versenyzéshez vezető út egy fontos állomás a társaság számára.

A HUMDA Lab fő kutatási tevékenysége az önvezető algoritmussal kapcsolatos kutatások. Olyan önvezető algoritmus fejlesztése a cél, mely a gumiabroncs tapadási határán képes a járművet manőverezni, és a lehető legrövidebb idő alatt ér körbe egy versenypályán. A fejlesztésnek az autó-motorsporton túlmutató értékei is várhatóak, például a hétköznapokban egy autonóm jármű balesetet elkerülő manőverezésekor segíthet nagymértékben, ha az algoritmus egy versenypilóta képességeivel van felvértezve.

A fő kutatási tevékenységhez kötődően számos referencia projektet hajt végre a Lab, melyek közül az egyik a Remote Driving Pilot projekt. A projekthez a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja is csatlakozott. A cél egy versenyautó távolról – egy szimulátor cockpitből – való irányítása volt. Az A.I. alapkutatásunk egyik első referencia projektjeként az aktuátor, szenzor és kommunikációs rendszerekkel kapcsolatban szereztünk nagyon fontos tapasztalatokat és kutatási ismereteket. 

Ahhoz, hogy egy versenyautót távolról irányíthassunk, szükségünk van alacsony késleltetésű telekommunikációs hálózatra, amin keresztül a járműből érkező telemetria jeleket és a járműnek küldött kontroll információkat át tudjuk vinni, és emellett szükségünk van arra is, hogy a járműben lévő összes olyan kezelő szervet, amit egyébként egy pilóta kezelne, azt aktuálni tudjuk. A tesztek végrehajtására a Telekom 5G hálózatát használtuk.

A teleoperáció funkció közvetlen is hasznosítható az önvezető algoritmus kutatáshoz, mivel a kezdeti fázisban, amikor még nem garantált, hogy az algoritmus hibátlanul végig tud menni a pályán, hasznos, ha ezzel a funkcióval el van látva a versenyautó. A hétköznapokban is, amikor már közúti önvezető járműveket tesztelünk, is van létjogosultsága a teleoperációnak, ugyanis az mesterséges intelligencia által nehezen megoldható közlekedési szituációkban így hús-vér ember tud távolról besegíteni.

Kapcsolódó videó megnézhető és letölthető ide kattintva (4:15, 2.91 GB, magyar nyelv, angol felirat)

Scroll to Top